Kiipeilijät

Kiipeilijät

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Jos sun lysti on, niin kiiveskele näin

Mankkapöly tekee jotain aivoille. Ei välttämättä hirveän hyvää nettona, mutta mielikuvitukselle se tuntuu ajoin antavan maltilliset räpiköivät vettyneet varpusen siivet. Strutsille. Yleensä mielikuvitus käytetään keksimällä toinen toistaan parempia sanaleikkejä ja vitsejä ja moittimalla kiipeilykamuja. Toisinaan arveluttavat voimat saadaan kuitenkin valjastettua kehittämällä uusia sääntöjä kiipeilyyn. Tottahan toki osa näistä on ihmisille tuttua tavaraa, mutta harvinaisen hauskaa projektointia näiden kanssa on ollut. Alla siis koonti viimeaikaisista kokeiluista, sekä matalalta seinältä että yläköyden solmupäästä. Lisätään listaan muiden omia variaatioita pyynnöstä!
  • Ilman toista kättä kiipeily on ilmeinen treenimuoto, ja tähän saa uudenlaista dynaamista viehätystä kiipeämällä alaspäin. Saattaa tulla vaikka aika hankalia muuveja loivallakin hänkillä, go and know.
  • Toisen jalan pelistä pois pudottaminen tuo reitteihin uudenlaista haastetta, koska kuluttavuuden lisäksi tasapainon hakemiseen joutuu joskus suhtautumaan hieman toisin. Harvemmin reitit kovin paljoa ainakaan helpottuvat.
  • Villasukat jalkaan ja liukkaalle pinnalle haara-asentoon. Miten leveältä saat rutistettua jalat yhteen? Metri pitäisi mennä parketilla syiden suunnassa jalan ulkosyrjien väliltä keskivertopersjalkaiselta.
  • Tietylle raajalle tai raajaparille jonkun reitin otteet, toiselle toisen. Eikä kannata katsoa etukäteen muuveja, niin tulee kivempia ylläreitä seinällä. Tässä joutuu keskittymään vähän enemmän. 
  • Jos sisänurkasta löytyy reitti, niin kädet toisella seinällä ja jalat toisella. 
  • Ja kaikkein hienointa on yhdistää kaksi edellistä. Kädet yhden reitin otteilla yhdellä seinällä ja jalat toisen reitin otteilla toisella seinällä nurkassa. Jukupliuta, että ei ole mieltä.
  • Kiipeä niin, että jommankumman käden pitää olla koko ajan toista ylempänä
  • Kiipeä niin, että kädet ovat ristissä koko ajan. Erityisen suositeltavaa poikkarireiteillä.
  • Sokkodynot släbillä. Mikä voisi mennä vikaan?
  • Dingo-kiipeily. Eli käsi kädessä kiipeily kaverin kanssa. Molemmille kannattaa valita oma toppi, muuten menee vaikeaksi. 
  • Kädet hartialinjan alapuolella. Suositellaan hänkille.
  • Sopivan rasakka jumppakuminauha jollain virityksellä selän takaa kainaloiden alta peukalonhankoihin ja menoksi (kts. esimerkkikuva). Aika tiukkaan hankaloittaa käden ojennusta, kun jousen venyttämiseen vaadittava voima kasvaa venymän funktiona hyvinkin lineaarisesti. Suosittelen lämpimästi!